Stage - Reisverslag uit Port Alfred, Zuid-Afrika van Evelien Bakker - WaarBenJij.nu Stage - Reisverslag uit Port Alfred, Zuid-Afrika van Evelien Bakker - WaarBenJij.nu

Stage

Door: Evelien Bakker

Blijf op de hoogte en volg Evelien

14 Augustus 2014 | Zuid-Afrika, Port Alfred

Julie zijn vast nieuwschierig naar mijn eerste week stage!
Vorige week is het dan echt begonnen! 3 middagen in de township!
Op maandag, dinsdag en woensdagmiddag ben ik van 14:30 tot 17:00 in de township bij de after school care " Ukhanisyo ". Op maandag en woensdag krijgen een paar kindjes engelse les. Ik geef dan ook aan 1 of 2 kindjes engels. Dit is heel leuk om te doen, maar je moet ook veel geduld hebben. Op woensdag hebben ze rekenen. Hier help ik ook mee, jaa het rekenwonder geeft rekenles. Gelukkig is het alleen maar tellen en + sommetjes. De kinderen zijn al blij met iets heel kleins. Een spel handje-klap spel maakt hun dag al helemaal goed. De wat oudere kinderen spreken wel engels dus daar kan je wel goed mee communiceren. Als we een spelletje gaan doen leg ik het hun uit en vertalen zij het weer in Xhosa of zij leggen het mij uit in het engels.
De kleine kinderen spreken amper of helemaal geen engels. Dit is heel lastig, maar ook heel mooi. Je hebt helemaal geen worden nodig om een spelletje te gaan doen. Je gaat gewoon tegenover elkaar staan en er komt van zelf iets uit. De kindjes zijn ook gek op dansen, ze zetten bijna altijd wel muziek bij en gaan dan lekker dansen. Niemand die zich schaamt, niemand die iemand uitlacht. Hier kunnen de kinderen in Nederland nog wat van leren. Tuurlijk hebben zij hier ook wel eens ruzie maar ze helpen elkaar ook. Iedereen mag mee doen met de spelletjes. Ik vind het mooi om te zien hoe blij kinderen kunnen zijn als je weer terug keert naar Ukhanisyo. Ze willen allemaal met je spelen, met je knuffelen, aan je zitten en je haren voelen. Ze mogen je allemaal!!

Op donderdag en vrijdag zit ik op kantoor op de stenden campus. Jaja, Evelientje zit op kantoor en wel van 08:00 tot 17:00. Gelukkig is het hier niet in Nederland zo dat je de hele dag zit en af en toe even pause hebt. Ze werken hier wat minder had. Zo loop ik dan ook af en toe naar mijn huisje of ga ik even lunchen en gelukkig kan ik ook vaak wel wat eerder stoppen. Ik ben op deze dagen bezig met het Youth camp. Ik maak een boekje met alle activiteiten en lessen erin en ik maak een lecture over self defense voor 2 uur. ik vind dat heel leuk om te doen, omdat ik erg uit kijk naar het kamp wat in September zal plaatsen vinden met jongeren van 18+.

Al met al heb ik een hele gave, leuke stage en maak ik heel veel mee!

Tot de volgende blog!

  • 14 Augustus 2014 - 15:19

    Oma:

    Lieve Evelien,

    Wat kan en doe jij veel, zelfs engelse les geven en dagen op kantoor werken, met allerlei op drachten,
    Ik sta paff, wat een kei ben je.
    Ga zo door.

    Veel liefs Oma.

  • 14 Augustus 2014 - 15:22

    Paps:

    Ik ben het helemaal eens met je oma!
    liefs van je vader...

  • 14 Augustus 2014 - 16:06

    Mama:

    Hai Lieverd, wat ben je toch een topper. wie had kunnen bedenken dat jij rekenles geeft, kijk maar uit straks ga je het nog leuk vinden. Heerlijk dat je zo geniet.
    liefs
    Mama

  • 14 Augustus 2014 - 19:23

    Tineke:

    Lieve Eef. Wat super en wat doe je een ervaring op, leuk dat je het zo goed en gezellig met de kinderen kunt vinden. We horen wel weer. Dikke knuffel

  • 17 Augustus 2014 - 20:33

    Addy:

    Erg leuk om jou verhalen te lezen ,zo fijn dat je zo geniet, lieve groet en graag tot horens jouw schoonmaak

  • 17 Augustus 2014 - 20:36

    Addy:

    Schoonmama

  • 20 Augustus 2014 - 18:30

    Paulien:

    En wat een leuke foto's Eefje! Dikke kus

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Evelien

Actief sinds 11 Juli 2014
Verslag gelezen: 180
Totaal aantal bezoekers 3490

Voorgaande reizen:

25 Juli 2014 - 21 Oktober 2014

Stage in Zuid-Afrika

Landen bezocht: